artykuł seo
Strona główna » blog » Jak napisać artykuł SEO, który ogra konkurencję?

Jak napisać artykuł SEO, który ogra konkurencję?

Napisz artykuł SEO, który powali Twoją konkurencję i ujmie użytkowników. Wykorzystaj wiedzę o pisaniu tekstów, które znajdują się na pierwszych pozycjach w Google. Dowiedz się, co się za nimi kryje. Czytaj dalej, aby poznać sekrety marketerów, które od razu wykorzystasz w swoich artykułach.

Spis treści:

  1. Czym jest, a czym nie jest artykuł SEO?
  2. Dlaczego w 2023 roku potrzebujesz artykuł SEO?
  3. Jak napisać artykuł SEO? To banalne, ale…
  4. Słowa, słowa, słowa
  5. Intencja użytkownika
  6. Unikalność, czyli co?
  7. Długość ma znaczenie
  8. Nie usuwaj starych treści!
  9. Ile kosztuje artykuł SEO?

Czym jest, a czym nie jest artykuł SEO?

Odczaruj artykuł SEO. Wiele osób myli to pojęcie, co wprowadza w błąd. Dla niektórych jest to treść zapleczowy, a dla innych prosty precel. Jednak prawda leży w ogóle innym miejscu.

Artykuł SEO to treść, która pełni dwie funkcje. Z jednej strony niesie wartość użytkownikowi (edukuje, inspiruje, rozwiązuje problem). Z drugiej strony pozycjonuje się w Google na wybrane słowa kluczowe. Nie musi być niskiej jakości. Wręcz przeciwnie. Dobre artykuły SEO to podstawa niejednego znanego bloga! 

A więc, czym jest taki tekst? To artykuł, który właśnie czytasz. To również treści, na jakie trafiasz, kiedy szukasz odpowiedzi w internecie. Masz do czynienia z nimi na co dzień. A skoro Ty tak masz, to mają tak też inni. Dlatego nie warto traktować tego tematu jak po łebkach. Wykorzystaj go na swoją korzyść.

Dlaczego w 2023 roku potrzebujesz artykułu SEO?

SEO is dead… o tym słyszymy regularnie. Wystarczy podstawić dowolny rok. Jednak, czy artykuły SEO wciąż mają swoje uzasadnienie w 2023 roku? Jeśli tak, to dlaczego tak wiele osób przykłada do nich niewielką wagę?

Ostatni rok, a właściwie lata, przyniosły ze sobą wiele nowości. Google raz po raz aktualizuje swój algorytm, coraz większą rolę odgrywają zapytania zero-click, a AI rozpycha się łokciami. 

Pomimo tego treści wciąż są podstawowym nośnikiem informacji w internecie. Jeśli odpowiadają na potrzeby użytkowników, będą czytane i udostępniane. A właśnie w tym celu służą artykuły SEO, które są pisane zarówno z myślą o użytkownikach, jak i robotach Google.

Jak napisać artykuł SEO? To banalne, ale…

Wiele osób myśli, że wie jak napisać artykuł SEO. Jednak najczęściej popełniają one podstawowe błędy. To, jak kiedyś pisano takie treści, a jak dzisiaj, to dwa różne światy.

W 2023 roku na pierwsze pozycje w Google ma większe szanse wybić się niezoptymalizowany content niż tekst z zamieszczonymi na siłę frazami kluczowymi, całą litanią nieodmienionych wyrażeń, a do tego niepolskie konstrukcje zdań. Tak jeszcze kilka lat temu wyglądało pisanie pod SEO.

Dzisiaj pierwsze skrzypce odgrywają potrzeby użytkownika. Google zaś ocenia treści pod względem jakości i optymalizacji. 

Ostateczny wpływ na pozycję ma wiele czynników takich jak:

  • słowa kluczowe;
  • unikalność tekstu;
  • intencja użytkownika;
  • długość artykułu;
  • optymalizacja.

We wszystkim jednak należy zachować umiar. Nie inaczej jest w tym przypadku. Artykuł SEO powinien być lekki i naturalny, a przede wszystkim przyjazny dla odbiorcy. Dzisiejsze pisanie pod SEO stało się równoznaczne z pisaniem dla użytkowników. I o tym zawsze warto pamiętać.

W dalszej części artykułu opisałam najważniejsze zagadnienia dotyczące pisania artykułów SEO. Sprawdź, ile z nich stosujesz na co dzień.

Słowa, słowa, słowa

Zacznij od słów kluczowych. To właśnie one podpowiedzą Ci, na jakie tematy pisać treści SEO. Dzięki nim Twój artykuł może trafić na szczyt wyników wyszukiwania na kluczowe dla Ciebie zapytania.

Ważna zasada. Nie wymyślaj słów kluczowych samodzielnie. Może Ci się wydawać, że wiesz doskonale, czego klienci potrzebują. Jednak rzeczywistość może być zgoła odmienna. Tak zwana klątwa wiedzy sprawia, że przedsiębiorcy stają się ślepi i głusi na rzeczywiste problemy użytkowników. 

Na szczęście są dostępne narzędzia, które pomogą Ci wyszukać odpowiednie frazy, a do tego wskażą ich popularność. Dzięki nim nie napiszesz artykułu SEO na darmo, a w strzelisz się w 10 na kluczowe pytania.

Przygotowałam dla Ciebie listę najlepszych, moim zdaniem, narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych. Oto ona:

  • Planer Słów Kluczowych – darmowe narzędzie od Google. Wystarczy jedna uruchomiona kampania Google Ads, aby wyszukiwać hasła wpisywane przez użytkowników;
  • Senuto – polski program z bazą słów kluczowych, ale nie tylko. Dzięki niemu możesz podejrzeć frazy, na jakie pozycjonuje się konkurencja oraz stworzyć cały planer treści;
  • Ubersuggest – w darmowej wersji otrzymujesz podgląd do podstawowych danych nt. słów kluczowych.

Jednak to nie wszystko. Inne programy do wyszukiwania fraz to np.: Semstorm czy Contado. Z darmowych narzędzi wypróbuj też AnswerThe Public, który zaproponuje Ci różne warianty słów kluczowych.

Nie zapominaj także o podpowiedziach w Google. Mam tu na myśli przede wszystkim sekcję “Podobne wyszukiwania” na dole wyników, a także autouzupełnianie. Podpowiedzą Ci one jak inaczej możesz sformułować wybrane frazy kluczowe.

Intencja użytkownika

Podczas wybierania tematów do artykułu SEO kluczowa jest intencja użytkownika. Niestety wiele osób o tym zapomina. Nierzadko widziałam sytuację niezadowolonego klienta, którego treści nie chcą się pozycjonować na wybrane przez niego zapytania. Dlaczego? Bo nie są tym, czego szuka Klient, a zatem Google nie pokaże ich wysoko.

Przykładowo, wpisujesz w wyszukiwarkę: „telewizory nanocell”. Co widzisz w wynikach? Idę z Tobą o zakład, że wyświetlają Ci się kategorie lub produkty elektromarketów. „Telewizory nanocell” są bowiem frazą produktową, sprzedażową. Użytkownik chce zobaczyć ofertę. Dlatego Google pokazuje mu przykłady e-commerce.

Co innego, jeśli fraza brzmi “Jak działa nanocell” lub “telewizory nano cell ranking”. Kategoria produktów nie odpowiada na to pytanie. Zamiast tego Google wyświetla treści poradnikowe. Jest to fraza contentowa. Klient chce dowiedzieć się czegoś więcej, ale nie chce od razu kupować.

I tak jest w innych w przypadkach. Nie łudź się, że Twój artykuł o telewizorach będzie tak dobry, że wyświetli się w top10 na frazę “telewizor”. Kolejność wyników wynika z algorytmów. To matematyka, a do tego sztuczna inteligencja, która bada, czego szuka użytkownik i co mu zaprezentować.

Jeśli masz wątpliwości, czy dana fraza jest produktowa lub contentowa, wpisz ją w wyszukiwarkę. Ten prosty zabieg pozwoli Ci zobaczyć, jakie strony są pokazywane. Dostajesz od razu odpowiedź, na czym się wzorować.

Unikalność, czyli co?

Jedną z podstawowych zasad pisania artykułów SEO jest unikalność. Zapominij o kopiowaniu z konkurencji czy stron producenta. Chcesz, aby Twój tekst był wysoko w Google? Zadbaj o to, aby nie był on kopią.

Oczywiście inspiruj się innymi, ale dodawaj od siebie coś innego. Nie bądź jedną z wielu stron, które mówią o tym samym, ale niczym się nie wyróżniają.

Długość ma znaczenie

Czy zauważyłeś, że w ostatnich latach długość artykułów stale się wydłuża? Pamiętam jeszcze czasy, kiedy na pierwszych pozycjach znajdował się content o długości 2500 zzs. Chociaż dzisiaj nie jest to niemożliwe, to na pewno jest coraz rzadsze.

Strony prześcigają się o długość publikowanych treści. Dlaczego? Nie jest do końca jasne, czy ilość słów jest czynnikiem rankingowym. Jednak to, co można powiedzieć na pewno to fakt, że dłuższy tekst:

  • wyczerpuje temat;
  • pozwala zawrzeć więcej słów kluczowych;
  • odpowiada na więcej pytań użytkownika.

Nie ma jednej odpowiedzi, jaka długość jest optymalna. Zawsze doradzam, aby artykuł SEO był dłuższy niż teksty w TOP3. Daje Ci to dodatkową przewagę i może zaważyć na ostatecznym wyniku.

Pamiętaj jednak, aby nie przesadzać i nie rozwlekać tematy wtedy, kiedy nie jest to potrzebne. Odpowiadaj konkretnie na potrzeby użytkowników. Nie każ im czytać elaboratów, z których nic nie wynika.

Jeśli brakuje Ci pomysłów, dodaj np.: studium przypadku z danego zagadnienia. Opisz problemy, z jakimi Ty lub Twój klient mieliście do czynienia. Nie tylko wypełnisz treść, ale również zwiększysz swoją wiarygodność.

Niejednokrotnie widziałam, jak konkurencja pisała teksty 2 razy dłuższe na ten same tematy. Pomimo tego, że moja treść była konkretna i merytoryczna, spadała w wynikach wyszukiwania. W efekcie musiałam ją wydłużać i uzupełniać o nowe informacje. Pamiętaj o tym następnym razem, kiedy będziesz sprawdzał rezultaty artykułów SEO.

Nie usuwaj starych treści!

Pisanie artykułów SEO nie zawsze wymaga stworzenia tekst na nowo. Nierzadko lepiej jest przeredagować istniejącą treść. Jest to łatwiejsze, a do tego pozwala szybciej osiągnąć efekty pozycjonowania.

Najprościej jest zrobić listę takich artykułów i sprawdzić, czy możesz do nich dopasować wybrane słowa kluczowe. Następnie zoptymalizuj treść z ich użyciem i gotowe.

Jeśli zaś opublikujesz nowy artykuł, musisz zaczekać, aż Google go zaindeksuje. W przypadku dużych portali trwa to najczęściej jeden dzień. Jednak w pozostałych sytuacjach na indeksację można czekać nawet kilka tygodni.

Dlatego o wiele lepiej jest zoptymalizować istniejący artykuł na starym adresie URL, który jest już znany wyszukiwarce. Dzięki temu nie startujesz od samego dołu, ale już z wyższego pułapu.

Ile kosztuje artykuł SEO?

Dobry artykuł SEO nie tylko trafia na czołowe miejsce w wyszukiwarce, ale również odpowiada na potrzeby użytkowników. Sprzedaje, a do tego promuje Twoją markę. Dlatego jego cena jest, a nawet powinna być uzasadniona.

Chcesz poznać wycenę dla swojej firmy? Napisz w formularzu poniżej i porozmawiajmy o artykułach SEO dla Twojej firm.

Contact Form Demo