O czym pisać na blogu? [TOP10] tematów na bloga
Dla wielu osób prowadzenia bloga to udręka. Kiedy jednak odkryjesz, o czym i jak pisać, pokochasz to. Dowiedz się, skąd czerpać tematy na bloga. Jak zaciekawić odbiorcę? Gdzie szukać wskazówek? Czytaj dalej!
Spis treści:
- Jak prowadzić bloga i nie zwariować?
- Stwórz plan treści
- Zapisuj pomysły tematów na bloga
- Zerkaj na konkurencję
- Skorzystaj z gotowców – analiza słów kluczowych
- Tematy na bloga, jakie możesz wykorzystać w (prawie) każdej branży
- Ranking
- TOP X rzeczy
- Poradnik (jak, gdzie, kiedy)
- Evergreen content
- Wydarzenia z branży
- Newsy
- Najważniejsze dni w branży
- Case study
- Wskazówki, triki
- Transkrypcja wywiadu/webinaru/podcastu
- O czym pisać na blogu? Czas na podsumowanie!
Jak prowadzić bloga i nie zwariować?
Podchodzisz raz i zrażasz się na kilka miesięcy? Aby prowadzenie bloga miało sens, musi być regularne. Nie jest to niemożliwe. Wystarczy, że dowiesz się, gdzie szukać tematów i jak odpowiadać na problemy Klientów.
W dalszej części artykułu znajdziesz praktyczne wskazówki oraz listę pomysłów, które możesz wdrożyć na swoim blogu.
Stwórz plan treści
Od czegoś trzeba zacząć. Aby nie stracić motywacji i regularności, zaplanuj tematy na bloga z wyprzedzeniem. Zastanów się, ile artykułów jesteś w stanie pisać w ciągu tygodnia i trzymaj się tego planu.
Pamiętaj, aby nie stawiać sobie zbyt wysokiej poprzeczki, ale też nie zaniżać jej celowo. Z czasem pisanie będzie coraz szybsze i łatwiejsze. Nie zrażaj się trudnymi początkami. Po kilku tygodniach zobaczysz, że idzie Ci to znacznie sprawniej.
Przeczytaj artykuł: Pierwszy wpis na blogu – jak zacząć?
Zapisuj pomysły na tematy na bloga
Skąd jednak brać pomysły na tematy na bloga? Twoje doświadczenie i codzienna praca mogą być źródłem wielu ciekawych myśli. Warto zatem na bieżąco je zapisywać i wracać do nich, kiedy przyjdzie wena.
Pamiętaj, że takie notatki to skarbnica pomysłów nie tylko dla artykułów. Zapisane idee czy ciekawostki mogą sprawdzić się również w mediach społecznościowych, mailingu i w innych kanałach, w których kontaktujesz się z Klientami.
Zerkaj na konkurencję
Nie wiesz, o czym pisać na blogu? Sprawdź, co robi konkurencja. Prześledź jej wpisy z ostatnich miesięcy. Sprawdź liczbę komentarzy i wyświetleń (jeśli są dostępne). Jaka tematyka cieszy się największą popularnością? Warto przyjrzeć się jej z bliska.
To, co jednak istotne, to fakt, że inspiracja nie może być kopiowaniem. Czytając czyjeś wpisy, pomyśl o tym, co możesz dodać od siebie. Jako ekspert i przedsiębiorca na pewno możesz rzucić nowe światło lub spojrzeć na problem z innej strony. Niech to będzie Twoja przewaga!
Skorzystaj z gotowców – analiza słów kluczowych
Blog firmowy powinien odpowiadać na potrzeby grupy docelowej, czyli potencjalnych klientów. Skąd jednak wiedzieć, czego szukają oni w internecie? Pomoże Ci w tym analiza słów kluczowych.
Senuto, Semstorm czy Planer Słów Kluczowych pokażą Ci, jakie frazy związane z daną tematyką są wpisywane najczęściej. Przykładowo dla zapytania “świece sojowe” znajdziesz np.: “czy świece sojowe są zdrowe”. To gotowy pomysł na bloga, który tylko czeka na napisanie!
Zwróć także uwagę na sezonowość. Tematy popularne na początku lata warto przygotować kilka miesięcy wcześniej. Dlaczego? W myśl zasady, że efekty SEO przychodzą średnio po 3 miesiącach. Pamiętaj o tym, pisząc artykuł na wybrane słowa kluczowe.
Współpracuj z copywriterem
Prowadzę blogi innym firmom i przedsiębiorcom od 4 lat. Dlatego wiem, jak wiele może zyskać Twoja firma, dzięki regularnym publikacjom. Nie pozwól, aby brak czasu zabrał Ci tę możliwość. Przygotuję dla Ciebie listę tematów, która spełni Twoje cele biznesowe oraz dotrze do grupy odbiorców. Wypełnij formularz i zostaw tematy na bloga dla Marketing Story.
Tematy na bloga, jakie możesz wykorzystać w (prawie) każdej branży
Teoria teorią, ale pora przejść do praktyki. Poniżej znajdziesz przykładowe tematy na bloga. Zagadnienia te są na tyle uniwersalne, że możesz je wykorzystać praktycznie w każdej branży. Szukasz pomysłów? Sprawdź, co dla Ciebie mam.
1. Ranking
To niesamowite, jaką popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju rankingu. “Ranking telewizorów”, “Najlepsza zmywarka”, “Najlepsze aparaty fotograficzne”. Tego rodzaju zestawienia budują zaufanie odbiorców. Dlatego ważne jest, aby do nich się przyłożyć i rzetelnie opisać polecane rzeczy bądź usługi.
2. TOP X rzeczy
Lubimy cyfry. Dlatego to kolejny przykład tematu na bloga, który polega na zestawieniu wybranych przez Ciebie rzeczy. Nie musi to być ranking. Wystarczą pomysły, triki czy checklista.
Taki temat, podobnie jak pozostałe, musi być ściśle związany z Twoją branżą. Nie szukaj zatem pomysłów na siłę, które nie będą odpowiadać na potrzeby Twojej grupy docelowej. Jeśli np.: prowadzisz agencję marketingową, możesz napisać “10 sposobów na zwiększenie zasięgu na Instagramie”, 5 książek o copywritingu, które nauczą Cię pisać firmowego bloga”, “Jak zadbać o SEO? Checklista 10 rzeczy na Twojej stronie”.
3. Poradnik (jak, gdzie, kiedy)
To dopiero prawdziwe źródło inspiracji! Jeśli nie wiesz, co pisać na blogu, poradniki dostarczą wiele pomysłów. Czym się kierować przy ich wyborze? Wróćmy na chwilę do SEO i wyboru słów kluczowych.
Jeśli analiza fraz jest już za Tobą, zapewne widzisz tematy, które wpasowują się w ten schemat. Przykład? Proszę: “Jak ubrać się na sesję zdjęciową”, “Jak wyjść z długów”, “Kiedy publikować posty”.
Wybór słów kluczowych pozwoli Ci znaleźć takie tematy na bloga, które odpowiadają na pytania Twojej grupy docelowej. Jeśli masz odrobioną pracę domową, znalezienie pomysłów nie będzie trudne.
4. Evergreen content
Co można pisać na blogu? Ze swojej strony zawsze polecam treści typu evergreen content. Jak się zaraz przekonasz, są one jednym z najprzyjemniejszych rodzaju artykułów. Mogą one bowiem zdobywać ruch na wiele miesięcy po ich opublikowaniu.
Evergreen content to treści, które są wiecznie aktualne. Opisują one podstawowe zasady, omawiają niezmienne tematy i nie wymagają częstej aktualizacji. Są to np.: “Jak działa OLED TV?”, “Czym jest fotografia biznesowa?”.
Oczywiście nie oznacza to tego, że nigdy nie trzeba do nich wracać. Konkurencja nie śpi. Dlatego warto stale monitorować efekty i dopieszczać content coraz bardziej. Kiedy pozycja artykułu zaczyna spadać, warto rozszerzyć ją o dodatkowe treści czy wzmocnić linkami zewnętrznymi.
5. Wydarzenia z branży
Zakładam, że w Twojej branży są cyklicznie organizowane wydarzenia. Targi czy konferencje cieszą się dużym zainteresowaniem. Jeśli zatem bierzesz w nich udział, nie zapomnij o nich napisać.
Taki temat na bloga pozwoli Ci opisać nowinki z branży, a jednocześnie pokaże Cię na pozycji eksperta. Pokażesz bowiem, że Twoja firma śledzi zmiany na bieżąco, edukuje się i nie jest w tyle. Jeśli do tego występujesz jako prelegent, masz prostą drogę, aby budować swój wizerunek.
6. Newsy
Coś się wydarzyło, co wstrząsnęło Twoją branżą? Nowy projekt ustawy znacząco zmienia Twoją dziedzinę? Wprowadzono rewolucyjny produkt? Kiedy portale z newsami o tym grzmią, nie bądź obojętny. Niech to będzie Twój nowy temat na bloga.
Napisz jak najszybciej artykuł, w którym opiszesz wydarzenie i odniesiesz się do niego ze swojego punktu widzenia. Jako ekspert w branży może wnieść świeże spojrzenie. Tego rodzaju publikacje mogą szybko zdobyć popularność, dlatego nie wahaj się z ich udostępnianiem.
7. Spis najważniejszych dni w branży
Każdy z nas wie, kiedy jest Dzień Matki czy Święta Bożego Narodzenia. Są jednak wydarzenia branżowe lub specjalne dni w wybranej niszy. Nierzadko są one świetnym pomysłem na artykuł, z którego może skorzystać zarówno konkurencja, jak i Klienci.
Co napisać w temacie na bloga? Wszystko zależy od Twojej dziedziny. W wielu przypadkach będą to np.: targi, wystawy, konferencje. Zwróć także uwagę na zaplanowane premiery produktów z Twojej branży. Taki spis informacji pomoże również Tobie w planowaniu swojej komunikacji na kolejne miesiące.
8. Case study
Studium przypadku, czyli case study, to doskonały sposób na pokazanie tego, co potrafisz. W takim artykule możesz przedstawić, jak wyglądała praca z danym klientem, a także jakie efekty udało Ci się osiągnąć.
Wbrew pozorom case study to rozwiązanie praktycznie dla każdej branży. Sprzedajesz kosmetyki dla dojrzałych kobiet? Napisz artykuł, w którym opiszesz efekty produktów u Twoich klientek. Nie ściemniaj. Opisz realne przykłady. W ten sposób może powstać taki artykuł jak: „Efekty stosowania kremu X przez 30 dni. Historia Pani Y”.
9. Wskazówki, triki
Podczas współpracy z jednym z moich klientów realizowałam strategię treści na frazy kluczowe z jego branży. Nisza, jaką wybrał, nie była jednak nieskończona. Po kilku miesiącach znaleźliśmy się pod ścianą. Dosłownie zabrakło nam nowych tematów, które spełniałyby cele biznesowe. Co teraz?
W takich sytuacjach lubię Klientom proponować treści ze wskazówkami i trickami, które sprawdzą się u ich grupy docelowej. Nierzadko możemy przekazać w ten sposób unikalną wiedzę, która da naszym odbiorcom wartość, nauczy ich czegoś, a do tego pokaże nas z najlepszej strony.
Brzmi enigmatycznie? Już wyjaśniam. Poradniki ze wskazówki te treści typu: “10 wskazówek, o których nie powie Ci fotograf”, “Nie umiesz pozować? Wypróbuj te 5 póz”. Przykłady można mnożyć. Istotne jest jednak to, aby tematy były interesujące dla naszej grupy docelowej. Jeśli ją znamy, nie będzie problemu z napisaniem wskazówek.
10. Transkrypcja wywiadu/webinaru/podcastu
Czy znasz takie pojęcie jak “recykling treści”? Co się pod nim kryje? Jak się okazuje, jest to bardzo sprytne rozwiązanie, które pozwoli Ci zaoszczędzić masę czasu. Cały sekret polega na tym, aby jeden materiał wykorzystać w wielu kanałach. Przykład? Proszę bardzo!
Piszesz post na social media, który zdobywa świetne zasięgi. Użytkownicy klikają, komentują i udostępniają. To doskonała okazja, aby wykorzystać ten materiał w innych miejscach. Treść takiego posta możesz zmienić w temat na bloga. Dodanie kilku akapitów i wyczerpanie treści może być wystarczające, aby artykuł spodobał się Twoim czytelnikom.
Podobnie możesz robić także z webinarami, podcastami, wywiadami itp. Jeden materiał warto wykorzystywać wielokrotnie. To, co jednak kluczowe, to fakt, że treść należy dostosować do wybranego kanału. W końcu inne teksty publikujesz na Instagramie, a inne na LinkedInie.
O czym pisać na blogu? Czas na podsumowanie!
Pomysłów na tematy na blogu nie brakuje. Jak widzisz, nie musisz ich wymyślać w ciemno. Opierając się na słowach kluczowych, możesz stworzyć listę publikacji i systematycznie ją realizować.
Brakuje na to czasu? Zleć to zadanie copywriterowi. Poniżej znajdziesz formularz. Wyślij zapytanie, a pomogę Ci stworzyć artykuły na Twojego bloga.