pierwszy wpis na blogu
Strona główna » blog » Pierwszy wpis na blogu – jak zacząć? Co musisz wiedzieć?

Pierwszy wpis na blogu – jak zacząć? Co musisz wiedzieć?

Przywitać się, a może opisać swoje usługi? Pierwszy wpis na blogu jest najtrudniejszy. Kiedy jednak już go napiszesz, otworzą się przed Tobą nowe horyzonty. Dowiedz się, jak go zacząć. O czym musisz pamiętać na początku swojej przygody z pisaniem?

Spis treści:

1. Pierwszy wpis na blogu – o czym powinien być?

2. Najlepszym źródłem inspiracji jest… konkurencja

3. Wpis na blogu a SEO – co musisz wiedzieć?

4. Zanim napiszesz pierwszy wpis na blogu, rozpisz go

5. Zostały tylko poprawki

6. Prokrastynacja to Twój największy wróg?

 

Pierwszy wpis na blogu – o czym powinien być?

Nie jesteś jedyną osobą, która prowadzenie bloga odkłada w nieskończoność. Dlaczego tak wielu przedsiębiorców nie zaczyna swojego pierwszego wpisu na blogu? Ponieważ nie ma pomysłu na temat. Z jednej strony jest tak wiele zagadnień, a z drugiej wszystko wydaje się rozmyte. Warto jednak poszukać inspiracji najbliżej, czyli u konkurencji.

Najlepszym źródłem inspiracji jest… konkurencja

Kiedy chcesz zacząć prowadzić bloga, zainspiruj się. Spójrz na poczynania konkurencji. Co takiego ona dodaje? Jakie treści zdobywają najwyższą popularność? Jakie tematy są poruszane najczęściej?

Oczywiście nikt nie mówi o tym, aby kopiować całą strategię. Jednak, kiedy nie wiesz, jak zacząć pierwszy wpis na blogu, zainspiruj się. Weź pod uwagę to, o czym piszą inni. Ale pamiętaj też, że bez szczegółowych danych nigdy nie masz 100% pewności, że ich działania odnoszą takie efekty, jakich Ty szukasz. Także zerkaj, ale sprawdzaj wyniki u siebie.

Wpis na blogu a SEO – co musisz wiedzieć?

Blog firmowy lub prywatny najczęściej nie jest formą pamiętnika, do którego tylko Ty masz. Publikowane artykuły mogą przynieść Ci nowych Klientów, zwiększyć rozpoznawalność marki i zbudować społeczność. Jest to możliwe, pod jednym warunkiem. Zadbasz o SEO.

Czym jest artykuł napisany zgodnie z SEO? Kilka lat temu powiedzielibyśmy, że jest to tekst wypełniony frazami kluczowymi, który ani trochę nie jest przyjazny użytkownikowi. Dzisiaj jest inaczej.

Kiedy piszę ten artykuł, Google jest po kilku znaczących aktualizacjach algorytmu. Helpful content czy Spam update sprawiły, że SEO i wartość są nierozłączne. Dlatego jeśli chcesz, aby Twój tekst był zgodny z zasadami wyszukiwarki, musi być unikalny i nieść jakość użytkownikowi.

Słowa kluczowe

Narzędzia takie jak Planer Słów Kluczowy, Senuto czy Semstorm pomogą Ci znaleźć frazy kluczowe, jakie są wyszukiwane przez użytkowników. Za pomocą narzędzi (np.: Senuto i Semstorm) możesz też odnaleźć słowa, na jakie wyświetla się konkurencja. Czemu warto to zrobić? To kopalnia pomysłów na nowe tematy. Kiedy zobaczysz, ile tego jest, wena na pierwszy wpis na blogu, przyjdzie Ci jeszcze szybciej.

Aby Twój artykuł mógł pozycjonować się na wybrane zapytania, muszą one znaleźć się w treści. Warto powtórzyć je w nagłówku oraz dodać w tytule. Jednak róbmy to z głową. Użyj teraz lupki i zobacz, ile razy w tym tekście pojawia się fraza “pierwszy wpis na blogu”. Nie ma tego dużo, a tekst brzmi naturalnie, prawda? I oto właśnie chodzi. 

Kilka kwestii technicznych

Kiedy nie współpracujesz ze specjalistą SEO, wciąż możesz optymalizować swojego bloga. Wystarczy, że:

    • uzupełnisz treści o słowa kluczowe;

    • dodasz nagłówki h1,h2,h3,…

    • użyjesz alt w obrazkach (tekst alternatywny)

    • zoptymalizujesz grafiki;

    • napiszesz meta tytuł i meta opis;

    • podlinkujesz powiązane treści na swojej stronie.

Pamiętaj, że efekty Twoich działań trzeba mierzyć. W tym celu posłużą Ci wspomniane wcześniej narzędzia takie jak Senuto czy Semstorm. Oprócz tego warto również obserwować statystyki dostępne w Google Analytics.

Kwestie związane ze strategią treści i zasadami SEO są skomplikowane. Warto na ten temat przeczytać więcej lub… napisać do mnie. Od 4 lat piszę i tworzę plany publikacji, dzięki którym moi Klienci nie muszą martwić się o wyniki organiczne.

Zanim napiszesz pierwszy wpis na blogu, rozpisz go

Dlaczego tak wiele osób, nie wie, jak zacząć pierwszy wpis na blogu? Ponieważ brakuje planu. Pisanie tego, co przyjdzie nam do głowy, nie zawsze jest najlepszym pomysłem. W zasadzie nigdy nie jest, a wyjątki tylko potwierdzają regułę.

Spójrz na ten artykuł. Przyjrzyj się temu, jak został on podzielony. Składa się on z kilku sekcji, które są rozdzielone nagłówkami. Każdy z fragmentów jest niezależny, ale razem tworzą całość.

Aby wpis na blogu był spójny, musisz znać jego plan na samym początku. Rozpisz poszczególne tematy i ułóż je w logicznej kolejności. Wejdź w buty użytkownika. Pomyśl, o czym powinien dowiedzieć się najpierw.

Spisanie wątków artykułu pozwoli Ci ruszyć z pisaniem. Co więcej, kiedy masz już plan, możesz zacząć rozwijać dowolny temat. Kto powiedział, że trzeba zaczynać od początku? Ja często piszę artykuły od końca. Tak mi jest łatwiej i przyjemniej. W ten sposób powstał również ten artykuł.

Zostały tylko poprawki

Twój pierwszy wpis na blogu jest prawie skończony. Wiesz, jak wybrać temat, dobrać słowa kluczowe oraz trzymać się zasad SEO. Zanim jednak klikniesz “publikuj”, zaczekaj. Wiele osób zapomina o tym etapie, a to właśnie on sprawia, że jedne treści są wybitne, a drugie przeciętne. Co to takiego?

Mowa o odpowiedniej redakcji. Dzięki niej możesz uniknąć nie tylko ortograficznych pomyłek, ale również zbędnej treści. Zanim jednak usiądziesz do tekstu z czerwonym długopisem, pamiętaj, że każdy z nas popełnia błędy. Nawet wieloletni pisarze łapią się na literówkach. To normalne. Nie zrażaj się, że znajdujesz swoje błędy. Nikt nie przyjdzie i nie wystawi Ci złej oceny.

Redakcję tekstu warto podzielić na kilka etapów. Pierwszy z nich może dotyczyć sprawdzenia tekstu pod względem poprawności językowej. Przeczytaj go kilka razy i popraw znalezione błędy. W tym momencie nie skupiaj się na niczym innym.

W drugim etapie skup się na wartości, jaką chcesz przekazać odbiorcy. Upewnij się, że w Twoim artykule nie ma “lania wody”. Usuwaj zbędne fragmenty i zostawiaj tylko te, które będą przydatne.

Na końcu zadbaj o detale. Niech Twój tekst będzie podzielony na krótkie akapity. Dodaj ciekawe frazy, które sprawią, że stanie się atrakcyjny i wciągający. Jakie? Na przykład: wtrącaj pytania retoryczne, dodaj alegorię, używaj metafor. Tego rodzaju zabiegu będą wisienką na torcie. 

Jeśli masz odwagę, a zakładam, że tak jest, daj tekst do przeczytania innej osobie. Prawdą jest bowiem, że swoich błędów się nie widzi. Dobrze zatem, aby ktoś inny je wyłapał, zanim zrobi to szersze grono.

Prokrastynacja to Twój największy wróg?

Większość osób ciągle odkłada swój pierwszy artykuł na blogu. W efekcie nie podejmuje się go wcale. Doskonale to rozumiem. 3 lata zajęło mi zaczęcie firmowego bloga, chociaż pisaniem zajmuję się na co dzień. No właśnie, a gdyby tak powierzyć to zadanie innej osobie?

Wierzę, że za każdym sukcesem marki stoi dobrze opowiedziana historia. To nie tylko Twój blog, ale również strona internetowa czy social media. Wszędzie tam możesz dotrzeć do nowych Klientów, a jednocześnie dawać im wartość.

Pomogę opowiedzieć Twoją historię. Wypełnij formularz poniżej i ustalmy Twój pierwszy wpis na blogu.

Contact Form Demo